Dla określenia pewnych cech strony internetowej, sprawiających, że jest ona bardziej przyjazna użytkownikom, stosuje się angielski termin „web usability”. Użyteczne strony to takie, po których łatwo się poruszać. Odwiedzając je, można szybko dotrzeć do pożądanych informacji. Takie strony są też bardziej pozytywnie odbierane niż te „nieprzyjazne”: użytkownik Internetu, który z łatwością i stosunkowo szybko odnajduje poszukiwane informacje, chętniej wróci. Jednocześnie możliwość sprawnego poruszania się po stronie nie jest jednoznaczna z krótkim czasem pobytu. Strony spełniające kryteria web usability pozwalają na wydłużenie czasu pobytu na nich, dzięki czemu klient szerzej zapoznaje się z ofertą i zapamiętuje markę. Użytkownik, który pozytywnie odbiera stronę, wykazuje większe zainteresowanie ofertą, jaka jest na nie niej przedstawiona.
Strony użyteczne są przede wszystkim logicznie zbudowane, tak, aby ułatwić dotarcie do poszukiwanych informacji czy produktów. Co więcej, przyciągają uwagę klienta również do innych produktów, którymi mógłby być potencjalnie zainteresowany. W tym celu stosuje się na przykład strategię przedstawiania innych produktów wybieranych przez osoby, które dokonały tego samego zakupu, co dany klient.
Strony użyteczne to jednocześnie strony bardziej dochodowe. Przede wszystkim, cieszą się znacznie większą konwersją niż te nieergonomiczne i nieprzyjazne użytkownikom. Oznacza to, że wejście na stronę znacznie częściej kończy się dokonaniem pożądanej akcji (zakupem, skorzystaniem z usługi).