Pojęcie usability to stosunkowo nowy termin, który właściwie nie jest rozpowszechniony wśród osób niezwiązanych zawodowo lub niezorientowanych w specyfice zagadnień związanych z internetem. Być może osoby znające język angielski skojarzą termin z czasownikiem use (czyli używać), jednak jego odniesienie do środowiska globalnej sieci może sprawiać trudność. Użyteczność powstała z potrzeby rynku usług internetowych. Kiedy na przełomie stuleci nastąpił nagły wzrost popularności world wide web oraz powiązane z tym lawinowe zwiększenie liczby internautów, właściciele stron internetowych zauważyli potrzebę wyróżnienia swojej witryny na tle innych, bardzo podobnych do ich własnych, serwisów www.

Usability to właśnie możliwość stworzenie strony przyjaznej użytkownikowi, czyli takiej, w której łatwo odnaleźć się nawet podczas pierwszych odwiedzin. Ponadto witryna przygotowana z myślą o internaucie zapada w jego pamięć, a dzięki skutecznej nawigacji po wszystkich elementach witryny, łatwo jest znaleźć wszelkie potrzebne informacje.